Brunskogs kyrka



Brunskogs kyrka 
svart och vitt tusch, akvarell , gouache på papper
september 2011 - Juli 2012 

Den här bilden kommer visas på en utställning inne i Brunskogs kyrka nästa vecka, under den årliga Gammelvala-veckan

Djurillustrationer till Friluftsfrämjandet



Skogsmus, akvarell på papper

Snok, akvarell på papper
Makaonfjärilslarv äldre, akvarell på papper 

Detta är målningar från ett projekt för Friluftsfrämjandet som jag arbetat med under våren-sommaren 2012. Det kommer resultera i ett antal informationstavlor som kommer sättas upp på olika platser i friluftsområdet Vassvika, utanför Arvika, Värmland. Fler bilder och mer information kommer snart!

Pappersarbete

tusch, akvarell, färgläggning i dator
maj-juni 2012

Sun Ra Arkestra - Illustration i Orkesterjournalen


I "Tonart" i senaste numret Orkesterjournalen har jag med min teckning på Sun Ra. Bilden är bland annat inspirerad av dokumentären "A joyful noise", speciellt scenen där Sun Ra och The Arkestra spelar Thelonious Monk's komposition "Round Midnight". Se den scenen här! Orkesterjournalen #3 2012 finns i handeln nu! www.orkesterjournalen.com/ 

Här kan man se hela teckningen

Cirkulär teckning

tusch på papper
2009-2012

Nyhet! Numera kan man även följa mig på Facebook!

Pressröster om När jag fiskar med näthinnan blir jag sällan mätt


Nya Wermlandstidningen skriver om diktsamlingen När jag fiskar med näthinnan blir jag sällan mätt 
och har med en bild av hela omslaget på boken!

När jag fiskar med näthinnan blir jag sällan mätt


När jag fiskar med näthinnan blir jag sällan mätt är en diktsamling skriven av Karin Berndtsson Engström.

Det är 28 dikter, de flesta är skrivna på 2000-talet, men några har funnits med sedan länge. I en inledande text beskriver Karin hur hon hittade vägen till lyriken och lite om sitt skrivande.

Boken är formgiven av Studio Och i Göteborg med omslagsillustraton The night has a thousand eyes av Leif Engström.

Läs och se mer: nirakforlag.se

City of Glass - Illustration i Orkesterjournalen


Jag har med en ny teckning i nyaste numret av Orkesterjournalen. Teckningen är inspirerad av det experimentella musikverket"City of Glass" av Stan Kenton och Bob Graettinger. I tidningen skriver också saxofonisten Mats Gustafsson en text om musikverket. Orkesterjournalen #1 2012 är ute nu! 

del 1 av 2 av skivan City of Glass

Blå huset

 tusch och akvarell på papper 
2011




Sun Ra

Sun Ra 
detalj, se hela bilden här 

Tecknarens rum

tusch på papper 
2011 

Julsalong på Arvika Konsthall



På lördag är det vernissage för den traditionsenliga julsalongen på Arvika Konsthall. Jag har med 4 teckningar!
De har öppet 11-14 på lördag. Utställningen pågår 3 december-30 december. Välkomna! 

Villor i rymden

tusch, akvarell, akryl, lim och papper på papper

Eftertraktat hus 1

tusch på papper

Eftertraktat hus 2

tusch på papper
Nu har jag tagit mig lite tid att fotografera några teckningar som jag gjort i år och förra året. 

Foto från utställningen i Brunskogs kyrka

foto: Magnus Engström


Läs mer 
om 
utställningen 

Arbetet bakom: Ale Möller band och Borderless Musical Encounter



 Jag började för ungefär ett år sen med teckningen Borderless Musical Encounter. Anledningen till att jag började göra teckningen var att jag våren/sommaren 2011 skulle vara med på en Jubileumsutställning på Arvika Konsthall. Stan skulle fylla 100 år och Arvika Konsthall ville göra en utställning med konstnärer från Arvika i olika generationer.  Jag skulle göra bilder som på något vis handlade om Arvika. En sådan speciell händelse som konserten med Ale Möller band och eleverna på Ingesunds Musikhögskola tänkte jag skulle vara väldigt passande att avbilda i en teckning.  När jag var och tittade på den första Borderless Musical Encounter-konserten på Ingesund tecknade jag av en del detaljer, några musiker och några instrument  direkt i mitt block. Min pappa tog också en del foton som jag sedan använde och tittade på när jag tecknade bilden.

Till vänster syns några av de teckningar jag gjorde på plats på konserten



















Jag skrev sedan ut några foton på A4-papper. Jag valde foton där man såg de på scenen i olika vinklar och poser.

Utskrifterna har blivit slitna av att ligga på golvet och flyttas hit och dit.  Jag har också ritat och antecknat på dem.

När jag hade skrivit ut fotona började jag fundera mer på hur teckningen skulle kunna se ut och jag började skissa ner olika idéer i mitt ritblock. Här funderade jag mest på kompositionen i stora drag och gick inte så mycket in på detaljer.
















Efter att skissat upp och testat olika sätt att komponera bilden kom jag till ett läge där jag kände att jag visste ungefär hur jag ville ha bilden så jag började rita upp teckningen i den storlek som jag ville ha den. Jag tecknade snabbt och grovt med blyerts på ett ganska tunt papper som känns lite som nåt sånt där papper med synliga fibrer i - strävt och lite åt tyg-hållet, tycker jag i alla fall.

Min tanke var först att jag bara skulle göra en skiss innan jag började tuscha. Jag märkte dock att första skissen i stort blev mycket kladdig och odetaljerad, så jag bestämde mig för att göra en avteckning av den första skissen, i blyerts på ett kalkerpapper.

När jag överförde teckningen till kalkerpapperet så tittade jag noga på fotografierna som jag hade skrivit ut, för att kunna få med detaljerna. Linjerna på kalkerpapperet liknar i stort de som sedan blev på den slutgiltiga teckningen i tusch, men här tecknade jag enbart linjerna och fyllde inte i några svarta ytor- eftersom jag ville ha full möjlighet att påverka vart de svarta ytorna skulle placeras sen, vid tuschningen. Jag började då fundera på om det skulle kunna vara snyggt att låta musikerna vara ganska ljusa (inte så mycket svarta ytor på personerna alltså) och istället fylla i svart på notställen. Notställen skulle bli som svarta kantiga inslag i bilden som jag tänkte kunde strukturera upp och rama in de olika människorna i bilden.

Några av musikerna på bilderna tyckte jag även på denna skiss blev otydliga, så jag tecknade av vissa på ett annat papper för att kunna teckna dem tydligare, lägga till eller ta bort detaljer.
På pappret ovan ser man några sådana "förtydliganden". 













 Här är två foton på teckningen från när tuschningen var nästan helt klart. Jag blev missnöjd med hur vissa musiker högst upp blev när jag tecknade dem först, så jag klistrade över papperslappar och tecknade om dem.

På fotot till vänster så kan man se en vit lapp som jag la ut på bilden, för att pröva hur jag skulle placera saker som hänger från taket (som jag tror det är mikrofoner på). Det slutade med att jag flyttade ner den några centimeter.
Här är den slutgiltiga, färdiga teckningen.


Böcker på bokmässan, Göteborg
















Mellan 22 och 25 september pågår Bok- och biblioteksmässan i Göteborg! I Värmlandsmontern kommer min bok "Porträtt - teckningar och målningar av Leif Engström" säljas. Läs mer om boken här

Utställning och konsert i Brunskogs kyrka, 11 september


Brunskogs kyrka

Söndagen den 11 september visar jag bilder- teckningar, målningar och tryck i Brunskogs kyrka. Under gudstjänsten spelar även bandet Stilla Veckan, mestadels egna kompositioner. Välkommna! Gudstjänsten början 11.00

Utställningen pågår till 25 september!